Ervaring, maar vooral nieuwsgierigheid
Connecting the dots
Team Sonnemans wil bij het oplossen van complexe marktstrategische vraagstukken de grenzen altijd opzoeken. Buiten de gebaande paden, de conventies doorbreken en leren van andere inspirerende voorbeelden uit andere sectoren. Dit vraagt om een open vizier, nieuwsgierigheid, verbeeldingskracht maar ook vak- of sectorexpertise. De juiste vragen stellen en doorvragen, goed luisteren, ook naar wat niet wordt gezegd. Analytisch én conceptueel. Niet snel tevreden zijn maar ook op basis van beperkte informatie het lef hebben om scherpe keuzes te maken.
Teaming up
Een multi-, of nog beter interdisciplinaire aanpak maakt hier echt het verschil: mensen met verschillende expertises, van binnen en buiten de onderneming, mensen met grijze haren en jonge honden echt laten samenwerken. In compacte teams kan zo in korte tijd resultaat worden geboekt. Bij het begin van elk project is dus de kernvraag: welke expertise moeten we aan boord hebben om dit vraagstuk excellent en efficiënt op te lossen? Altijd met een heldere opdrachtformulering, een competent team, een pragmatisch plan van aanpak en een sterke toewijding aan succes en resultaatgerichtheid.
De aanpak van Team Sonnemans
Team Sonnemans wil alleen die projecten oppakken waar het echt beter in kan zijn dan andere adviesbureaus. Projecten waarin klantgerichte innovatie en verbeeldingskracht centraal staan: hoe zorgen we ervoor dat we over 5 a 10 jaar nog steeds relevant zijn voor onze klanten, en waar moeten we dan morgen mee beginnen? Projecten waarin de directie moedige keuzes moet en wil maken op basis van overtuigd inzicht en business sense. Marktstrategische projecten die autonome groei aanzetten en vaak de start vormen van een bredere waaier aan vervolginitiatieven, van organisatieverandering tot productontwikkeling en herpositionering.
Voorbeeld van een aanpak
Een strategische challenge waarin, samen met het leiderschapsteam, in een periode van 3-4 weken een concreet aantal opties voor klantgerichte ontwikkeling en groei wordt geïdentificeerd
Een intensief ontwikkeltraject van 10-12 weken waarin een concrete propositie wordt ontwikkeld, gevalideerd en omgezet in een business case
Een langere samenwerking waarin op basis van een fractionele CMO-rol – in bijvoorbeeld 2 dagen per week – samen met de eigen organisatie een strategische verandering wordt begeleid
Innovatie in Supervisory Boards
Maton is opgeleid als commissaris/toezichthouder op onder andere Nyenrode Business Universiteit (Commissarissencyclus 2023) en Harvard Business School (EY Journey to the Boardroom 2022) en hiervoor inzetbaar. Hij heeft eerder toezichthoudende rollen vervuld in zowel de cultuur- als sportsector. Momenteel doet Maton in samenwerking met oud-VODW partner en founder van DIA (Digital Insurance Agenda) Roger Peverelli en Professor Alexander Braun van de Universiteit van St Gallen (Zwitserland) onderzoek naar de innovatiekracht van Raden van Commissarissen. Doel is om in Raden van Commissarissen een betere balans te realiseren tussen de aandacht (die er nu al vaak is) voor compliance en control enerzijds en anderzijds klantgerichte strategie en innovatie (die vaak beperkt is). Dit heeft sterk te maken met de samenstelling van RvC’s, de wijze waarop innovatie op de RvC-agenda staat en de dialoog van RvC’s met directie en management van ondernemingen.